Yoga

Yoga is een oude wetenschap en komt van oorsprong uit India. Hatha yoga is een fysieke vorm van yoga, waarbij je het hele lichaam gebruikt. Dit kan op een intensieve manier zijn, maar ook op een meer ontspannen manier. Door de combinatie van lichaamsgerichte inspanning (asana) en ademhalingstechnieken (pranayama) kom je tot ontspanning. Je lichaam wordt gezonder en je bewustzijn neemt toe. Er bestaan vele soorten yoga die bijna allemaal een afgeleide van de Hatha yoga zijn. Onderaan de pagina staan de diverse soorten yoga vermeld, die aangeboden worden bij Yoga en zo Aalten.

Yoga is geschikt voor mensen van alle leeftijden. Yogahoudingen zijn er om je skelet, spieren en zenuwstelsel optimale soepelheid en kracht te geven.
Yoga verdiept de adem en ontwikkelt fysieke en mentale kracht. Je balans wordt letterlijk en figuurlijk beter. Daarnaast is het een heerlijke manier om los te komen van je dagelijkse beslommeringen en je te concentreren op je houdingen en je ademhaling.

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan, waarbij het effect van yoga gemeten werd. Hieruit bleek dat yoga een goede uitwerking kan hebben bij bv. rugklachten, migraine en longfunctieproblemen. Yoga heeft zijn voordelen ruimschoots bewezen. Al bij één keer per week kan yoga een positieve bijdragen leveren aan een betere fysieke en geestelijke gezondheid. De meeste mensen zitten na een paar lessen al beter in hun vel. Uiteraard is het effect groter als je vaker per week yoga beoefend.

Als je een actieve sport beoefent zoals hardlopen of voetbal, kan yoga leiden tot nog betere sportprestaties. Enerzijds door de fysiek gerichte Hatha Yoga te beoefenen (al dan niet dynamisch), waardoor je een beter geestelijk en lichamelijk evenwicht kunt creëren door een combinatie van fysieke houdingen, focustraining en ademhalingsoefeningen. Anderzijds door Yin yoga te beoefenen, waardoor je een betere balans kunt vinden in spanning en ontspanning.

Alle vormen van yoga leren je beter te concentreren en te focussen. Het resultaat is een soepeler en krachtiger lichaam dat beter in balans is.

Praktische informatie:

  • Omkleden, jassen ophangen en schoenen uittrekken kan in de kleedkamer. Vervolgens kunt u naar de yogaruimte lopen of – als er nog een les bezig is – even wachten aan tafel in de ontvangstruimte.
  • Als er nog een les gaande is, graag zo zachtjes mogelijk praten.
  • In de yogaruimte liggen bij binnenkomst de yogamatten en kussens al klaar of u kunt ze zelf pakken. Daar kan een handdoek overheen gelegd worden. Dit is niet verplicht. Natuurlijk mag u ook een eigen mat meebrengen.
  • Alle andere materialen die u wilt gebruiken tijdens de yogales (deken, oogmaskertje, bolster, blokken, riemen, zitkussens enz.) pakt u voor de les en legt u bij uw mat. Deze extra materialen ruimt u na de les ook weer zelf op.
  • Yoga beoefen je op blote voeten. Tijdens de start van de les en bij de eindontspanning dragen de meeste mensen sokken.
  • Draag makkelijk zittende kleding bv. sportkleding, joggingbroek, legging, wijde broek.
  • Voor de eindontspanning is het wellicht fijn om een vest, shirt of trui aan te trekken.