RELAXDAG zondag 12 januari 10.00 uur – 16.00 uur

Een heerlijke relaxte dag waarin niets moet. Het is jouw dag!
We laten het oude jaar achter en gaan het nieuwe jaar beginnen. De winter is de periode waarin de natuur tot rust komt en met deze dag gaan wij onszelf dat ook gunnen. Zo kunnen we daarna weer verder met nieuwe energie, net zoals de natuur de lente daarna opstart.

We gaan yin yoga doen. Een heerlijke rustige, ontspannen les. Voor iedereen haalbaar of aan te passen waar nodig.
In het nabijgelegen bos gaan we in stilte wandelen. Maar blijf je liever relaxen, binnen in de warmte, dan kan dat uiteraard ook.
Alles is aanwezig voor de lunch waar we gezamenlijk zorg voor dragen.
En als afsluiting doen we een yoga nidra, ook wel yoga-slaap genoemd.

Alles bij elkaar dus een ontspandag 2.0!

Wil je hier meer informatie over, dan hoor ik het graag.
Wil je reserveren? https://www.momoyoga.com/Yogaenzoaalten/lesson/4232774/relax-dag

Investering:  60 euro incl. lunch
Waar: Scouting Saksenheerd, Breedenbroek
Docent: Astrid Kempink

Zomerabonnement

Ben je aan wat ontspanning toe?
Ga je niet op vakantie in de zomer?
Wil je eens kennismaken met yoga?
Wil je eens ervaren wat we hier nog meer te bieden hebben?

Dan is het zomerabonnement een mooie keuze voor jou!
Het abonnement is geldig in juni, juli en augustus (we zijn van 5 t/m 23 augustus gesloten).
We hebben vier smaken….

Waar kun je uit kiezen?
Menu A:
10 yogalessen naar keuze voor 88 euro

Menu B:
10 yogalessen naar keuze + 10 keer zonnebank voor 125 euro

Menu C:
10 yogalessen naar keuze + massage van 1 uur voor 130 euro

Menu D:
10 yogalessen naar keuze + gezichtsbehandeling 134 euro

Dit kun je toch niet laten liggen? Boek jouw menu via
https://www.momoyoga.nl/yogaenzoaalten/

Zaterdag 6 april 2019 14.00 – 16.00 uur workshop IJSBAD

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Wetenschappelijk is er bewezen dat de mens in staat is het autonome zenuwstelsel en het immuunsysteem te beïnvloeden door aan de slag te gaan met ademhalingsoefeningen, mindset en koudetraining. En dat is precies wat we gaan doen!

❄ Ontdek de Kracht in jezelf

❄ Van koukleum naar bikkel
❄ Romeinse badhuizen
Griekse arts Hippocrates
Sebastian Kneipp
Watertherapie
Ewout Staartjes / Rusland
Wim Hof / The Iceman
❄ Stap voor stap naar een betere
gezondheid
❄ Wisseldouches
❄ Water en Adem als medicijn
❄ Het ijsbad

💦❄💦❄💦❄💦❄
Gezondheidsvoordelen:

💦 een sterker bloedvatenstelsel
💦 verbetering immuunsysteem
💦 natuurlijke antidepressiva
💦 verbeterde sportprestaties
💦 meer focus
💦 hogere vetverbranding
💦 minder ontstekingen
💦 betere zuurgraad
💦 mentaal krachtiger
💦 verbeterde hormoonhuishouding
💦 sterkere longen
💦 meer energie

Entree € 20,-
betaling via tikkie

Locatie : Yoga en zo Aalten
Dijkstraat 44
Aalten

Bij twijfel over deelname raadpleeg eerst je huisarts.
Maximaal 10 pers.

Voorbereiding:
Koud Douchen

Degene die zich heeft aangemeld wordt in een groeps-app geplaatst, waar verdere informatie wordt verstrekt.
Er is een mogelijkheid voor een vervolgtraject.

Aanmelding bij :

Astrid Kempink of
Marianne Sturris
dmv app 06-12602696

Het juiste moment om te beginnen is nu ! 🔥

M.i.v. januari mindfulness/meditatie

Vanaf maandag 6 januari 2020 om 20.00 uur komt er een vast uur mindfulness / meditatie op het rooster. Hier zijn we heel blij mee.

In ons actieve, soms stressvolle leven, is er behoefte aan rust en ontspanning. Even naar binnen keren, aandacht voor onze interne batterij.

Vergelijk het eens met apparaten of een e-bike. De turbostand loslaten en jezelf toestaan om op te laden en verder te kunnen in de eco-stand.
Dat is duurzaamheid voor lichaam en geest.
En wat kom je dan tegen als je besluit om die ecostand in te schakelen? Het gaat je dan misschien niet snel genoeg af of je ervaart onrust. 
Denk je eindelijk even minder (van jezelf) te moeten, dan slaat het piekeren toe.
Herken je dat bij jezelf? Dan kan mindfulness je helpen om met enige afstand naar je gedachten te laten kijken. 

Je bent niet gedachten, je hebt ze alleen maar. En ze gaan weer voorbij. Net als wolken in de lucht die komen en gaan, ook al zijn het soms donkere wolken.
Mindfulness helpt, net als yoga, om je lichaam te voelen. Echter zonder intensieve yogahoudingen. Maar het is wel trainen!
Zoals je bij krachttraining je spieren versterkt, versterk je met mindfulness je ‘aandachts-spier’.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat er door regelmatige mindfulnessbeoefening verbindingen ontstaan in je hersenen, waardoor je hartslag en bloeddruk verlaagd wordt. Het gebied in je hersenen dat angst- en stressreacties reguleert, wordt kleiner; je reageert kalmer.
Tijdens de lessen Mindfulness leer je bewuster om te gaan met je gedachten en gevoelens, waardoor je minder stress ervaart.

We beginnen met een liggende meditatie of visualisatie. Daarna doen we zitmeditaties (op een kussen of op een stoel) zowel met verbale begeleiding als in stilte. Dit wordt afgewisseld met aandachtsoefeningen (voor o.a. de ademhaling) en loopmeditaties.
Tot slot een heerlijke eindontspanning van 10 minuten. 

De lessen worden gegeven door Marjanne ter Heurne.
Aanmelden kan via Momoyoga:
https://www.momoyoga.com/Yogaenzoaalten/lesson/4535258/mindfulness-meditatie




Zwangerschapscursus ‘Mama en zo’ start 27 augustus 2019

Op een bewuste manier je zwangerschap beleven

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Ben jij op 27 augustus 2019 tussen de 15 en 27 weken zwanger? Dan is deze cursus voor jou!

Met de cursus ‘Mama en zo’ beleef je op een bewuste manier je zwangerschap. Je blijft op een veilige manier actief met je lichaam bezig en leert de signalen van je lichaam kennen.
De cursus helpt je op een goede manier je voor te bereiden op de bevalling en je ontmoet andere zwangere vrouwen.

We doen bewustwordingsoefeningen, ademhalingsoefeningen en fysieke oefeningen. Allemaal passend bij de zwangerschap en allemaal bedoeld om nu te leren ontspannen, maar ook straks, tijdens de bevalling tussen de weeën door te kunnen ontspannen. Maar je leert ook hoe je je bekken kunt ontlasten of juist effectief kunt inzetten tijdens de bevalling.

Verder leer je van alles over de fasen van de bevalling, de weeën, hoe om te gaan met pijn, hoe jij je ‘beval’omgeving zo gunstig mogelijk kunt maken, verschillen tussen borst- en flesvoeding en nog veel meer.

Er komen gastdocenten vertellen over hun vakgebied en wat zij eventueel voor jou en je baby kunnen betekenen. Nu en na de bevalling.

We beginnen dinsdag 27 augustus t/m dinsdag 22 oktober. Iedere keer van 18.45 uur tot 19.45 uur en na afloop drinken we nog een kopje thee.

Nadat iedereen is bevallen, is er nog een terugkomdag. We gaan elkaars baby’s bewonderen, praten met elkaar en ik geef een introductie in babymassage!

In totaal dus 10 bijeenkomsten, waarvan de laatste ongeveer 2 uurtjes duurt.

Investering: 125 euro
Opbrengst: ontspanning, leuke contacten, goede voorbereiding op de bevalling, uurtje voor jezelf en je baby, kennis en vooral heel veel plezier

Lente nieuwsbrief

Lente, joehoe!
De lente is officieel weer begonnen en we hebben al een paar mooie dagen gehad. Maar hopelijk komen er nog vele mooie dagen, waarin we naar buiten mogen gaan, vitamine D opdoen en mogen genieten van de natuur die weer ontwaakt. Al met al de tijd waarin veel mensen zich beter voelen dan in de winter.
De lente is de tijd van het hout-element. Het hout-element staat voor groei, uitbreiding en ontwikkeling. Hout staat voor flexibiliteit en beweging, net als een boom.

De lente is van vroeger uit ook de tijd voor de grote schoonmaak in huis. Wij zouden dit ook eens door kunnen trekken naar reiniging van je lichaam. Heel simpel door de ochtend al eens te beginnen met een glas (lauwwarm) water. Dus een hele effectieve manier om je lichaam op te starten. In de nacht droogt alles een beetje uit en door de dag te starten met een glaasje water te drinken’ voedt’ je je lichaam van binnen.
De organen die bij het houtelement horen zijn lever en galblaas. En de lever is het orgaan van de reiniging. De lever houdt naast water ook heel erg van groene groente. Lever houdt wat minder van alcohol, koffie, koolzuurhoudende dranken en medicijnen.
Alles in balans:)

Vakantie
De meivakantie is van maandag 22 april tot en met vrijdag 3 mei. Deze week vervallen alle lessen.
Donderdag 30 mei en vrijdag 31 mei vervallen de lessen in verband met Hemelvaartweekend.
Maandag 10 juni is het tweede Pinksterdag en zijn er dus ook geen lessen.
De zomervakantie is van maandag 5 augustus tot en met vrijdag 23 augustus.

De andere weken in de zomerperiode zijn er gewoon lessen (bij minimaal vijf aanmeldingen).
Let op: In de vakantietijd (maanden juli en augustus) houden we een afmeldtijd van 2 uur aan. Dat betekent dat als je een les van 20:00 uur wilt annuleren, je je voor 18.00 uur moet afmelden.

Inval
In de week van maandag 15 april tot en met vrijdag 19 april en in de week van 6 mei tot en met vrijdag 10 mei zullen de lessen van Astrid Kempink worden overgenomen door Marian, Marjanne en Fiona (Mueller, zie foto team, helemaal onderaan deze nieuwsbrief)..
Let op: ook tijdens deze twee weken houden we een afmeldtijd van 2 uur aan.
Astrid gaat een reis maken door India, Nepal, Tibet en China. Een hele bijzondere ervaring!

Marian Joustra heeft vakantie van maandag 17 juni tot en met woensdag 3 juli.
De lessen worden overgenomen door Marjanne en Astrid.

In Momoyoga is te zien wie welke les geeft. Ook als iemand om een andere reden invalt.

Filmpjes
Op de website zijn filmpjes geplaatst van en over onszelf onder het tabblad ‘algemene informatie’, ‘Team’ (www.yogaenzoaalten.nl/algemene-informatie/team). Dit is niet het werk dat we dagelijks doen, dus het had nogal wat voeten in de aarde. We wilden onszelf graag voorstellen, even laten zien wie we zijn en vertellen wat voor ons belangrijk is. Maar wat we wel gemerkt hebben is dat filmpjes maken nog niet zo makkelijk is als dat het lijkt. Alhoewel…… als je ego niet zo in de weg zit valt het wel mee:).
We delen deze filmpjes ook via Facebook, dus ook daar zou je ons nog eens tegen kunnen komen.
Delen en liken mag altijd!

IJsbad
Ik kan hier heel veel vertellen over het ijsbad, onderzoeken die gedaan zijn, ervaringen van mensen enz. enz. Maar het belangrijkste is toch echt je eigen ervaring. Dus ben je hier benieuwd naar, dan kun je helaas niet meer meedoen op zaterdag 6 april, maar wel op zondagochtend 19 mei om 10 uur. Duurt 2 uurtjes en de investering is 20 euro. Dubbel en dwars de moeite waard! Aanmelden kan via Momo-yoga. De betaling komt later.

Hoeveel lessen heb ik nog?
Deze vraag komt regelmatig terug. Dat is ook wel logisch, omdat het werken met een nieuw systeem altijd even wat onwennig is. Als je naar je account gaat en vervolgens naar mijn lesrooster, zie je drie verschillende onderdelen.
1. Lessen gevolgd
2. Mijn lesrooster (aantal ingeplande lessen)
3. Lessen tegoed (staat in het vak van je strippenkaart/abonnement)
Deze drie bij elkaar opgeteld moet bij mensen die 1 keer per week komen: 42 zijn. Bij mensen die 2 keer per week komen:82.
Het aantal dat bij (3) staat, dus lessen tegoed, moet je zelf nog inplannen. Heb je een abonnement, dan moet dit voor 27 augustus. Daarna vervallen ze. Heb je een strippenkaart, dan is het afhankelijk van de vervaldatum van je strippenkaart.

Fotoshoot Gerjo te Linde
Voor een kunstproject / expositie wil ik een serie portretten maken van mensen in een yoga houding.
Daarvoor ben ik op zoek naar minimaal 10 personen (vrouw of man, leeftijd – figuur etc. niet
belangrijk) die voor mijn camera willen poseren in een yoga houding.
Even iets over mijzelf; ik ben Gerjo te Linde, gepassioneerd fotograaf en werk met 1 van de oudste fotografische technieken; de zogenoemde Wet Plate Collodion fotografie, ook wel natte plaatfotografie genoemd. Een proces ontdekt in 1851 en begin 1900 alweer ingehaald door nieuwere methodes.
De manier van fotograferen is “slow fotografie”; dat houdt in dat het maken van het portret – de
juiste pose, de camera opstellen, de lichtval, etc – normaliter minimaal een uur in beslag neemt maar meestal langer.
Dit zie je terug in het beeld. Door het proces en de tijd die nodig is komt het model tot rust en
daardoor tot zichzelf, eigenlijk is het ook een vorm van yoga als ik dat zo mag noemen.
Voor elke pose reserveer ik 1 dagdeel op een zaterdag, ergens in de periode mei – augustus 2019.
De opnames maak ik bij ons op de boerderij op de Haart, buurtschap van Aalten.
Voor meer info en foto’s: www.facebook.com/haartmansfotografie
Opgeven kan door een mail te sturen met je contactgegevens naar:
– gtl.piepken@planet.nl
– info@atelierhaartmans.nl

Eventueel kan het ook via WhatsApp op nummer;
06-30622565
of
06-99551893

Geef aub ook even op of je bij voorkeur uitgaat naar de ochtend of de middag.
Zodra ik voldoende aanmeldingen heb maak ik een planning en krijg je van mij een voorstel voor een datum / tijdstip van de fotoshoot.
Alvast hartelijk dank voor je medewerking!

Voorbeeldfoto:

Huidverzorging in de lente!
Hoe zorg je er voor dat je huid (en jij) gaat stralen na de grauwe maanden? Hieronder een aantal tips!

1. Voorkom voorjaarsvermoeidheid 
Hoe vaak neem jij de tijd om écht te ontspannen? Denk bijvoorbeeld eens aan een massage of een yogales. Tijd voor jezelf om even op te laden en met frisse energie het voorjaar tegemoet te gaan. Ziet jouw huid er grauw en vermoeid uit? Denk eens aan een bindweefselmassage, een intensieve oppepper voor jouw huid!

2. Srubben of peelen
De seizoenswisseling biedt een mooie gelegenheid om jouw huid in een nieuw, fris jasje te steken. Een scrub (bij ons verkrijgbaar) verwijdert dode huidcellen en stimuleert de doorbloeding. Een (fruitzuur of biologische kruiden) peeling zorgt ervoor dat jouw huid letterlijk wordt vernieuwd. Een frisse, gladde huid komt tevoorschijn en daarnaast biedt het tal van voordelen waaronder de aanmaak van collageen, elastine en hyaluronzuur.

3. Check je producten op houdbaarheid
Een lenteschoonmaak wat betreft verzorging. Zijn jouw producten nog houdbaar of zijn ze inmiddels toe aan vervanging? En welke ingrediënten zitten er nou eigenlijk in deze producten? Zijn deze veilig voor jouw huid? Ook op het gebied van huidverzorging creëren wij bewustheid. Om die reden bieden wij zo natuurlijk mogelijke producten. Kom eens langs voor een gratis intake en om jouw huid te voorzien van effectieve en veilige werkstoffen!

4. Blijft gehydrateerd
Drink voldoende water! Je huid en lichaam heeft het nodig. Vind je het lastig om voldoende water te drinken? Probeer het eens met een schijfje citroen, limoen of gember. Kan jouw droge en of gevoelige huid wel wat extra hydratatie gebruiken? De Organic lichaamsverzorging van Vita Liberata zijn voorzien van hoog geconcentreerde hyaluronzuur (lichaamseigen stofje dat vocht bindt). Daarnaast geven de producten jouw huid een mooi tintje! Oh ja, deze mooie verzorgingslijn is bij ons verkrijgbaar.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Je mag altijd vrijblijvend langskomen voor een intake en analyse of advies. Je behandeling kan je zelf makkelijk online plannen via de website. Bellen of mailen mag uiteraard ook!

Stralende groet,
Mandy te Loo

Vertering
‘Hoe verteer jij?’

Webdefinitie van vertering:
Spijsvertering of digestie betekent het verteren van voedsel tot stoffen die door het lichaam kunnen worden opgenomen. Dit gebeurt in het spijsverteringskanaal; buizen en lichaamsholten waarin het spijsverteringsproces plaatsvindt.

Onlangs heb ik weer een training gevolgd: Darmvitaal. De naam doet vermoeden dat het alleen om de darmen gaat, maar niets is minder waar. Het gaat om de hele vertering; van mond tot kont.
Ik wil jullie graag meenemen in die materie, met een paar tips.

1. Mond: om het eten goed te kunnen verteren, heb je spijsverteringsenzymen nodig. Deze worden aangemaakt als je honger hebt. Dus eten zonder dat je honger hebt, is per definitie niet goed voor je vertering. Verder maak je ze ook tijdens het kauwen aan. Dus goed kauwen, rustig eten en eten als je honger hebt. In de mond vind vooral de voorvertering van koolhydraten plaats.

2. Maag: de maag gaat verder met de voorvertering. Ook hier worden enzymen aangemaakt. Maar dan moet de maag wel voldoende zuur zijn. Veel mensen denken dat ze teveel zuur hebben (zuurbrand), maar dat ligt net iets anders. Vertel ik een volgende keer wat over.
De maag kan goed voorverteren, als je al goed gekauwd hebt. In de maag vindt vooral voorvertering van eiwitten plaats.

3. Dunne darm: de dunne darm krijgt ondersteuning van gal (vet in kleine bolletjes verdelen) en van de alvleesklier. Deze maakt ook spijsverteringsenzymen aan. In de dunne darm vindt de voorvetering van koolhydraten, vetten en eiwitten plaats. Hier worden de belangrijkste voedingsstoffen uit het eten gehaald.

4. Dikke darm: hier gebeurt eigenlijk niet veel meer, als afvoer van afvalstoffen. Er worden nog wat vitaminen gemaakt en zo, maar hier wordt vooral vocht uit de ontlasting getrokken, zodat het een massa wordt en het uiteindelijk uit je lichaam gaat.

Volgende keer meer!
Voedzame groet
Astrid Kempink

Mandy te Loo

Marjanne te Heurne

Marian Joustra

Fiona Mueller

Astrid Kempink

Vrijdag 12 april 10.00 – 16.15 uur workshop: Ga je mee naar binnen?

Ik ben Mandy Klompenhouwer, eigenaar van Voel en groei coaching.
Ik organiseer op vrijdag 12 april een workshop Ga je mee naar binnen?

Tijdens deze dag ga jij heerlijk ontspannen en genieten. We gaan een reis naar binnen maken, naar jouw hart en gevoel. Vaak zijn we bang voor dit stukje, we hebben immers geen controle over onze gevoelens. Controle hebben en houden is iets wat velen van ons willen. Het geeft een gevoel van “zekerheid en veiligheid”.
Tijdens deze dag ga jij ervaren hoe fijn het is om de controle los te laten en naar binnen naar je gevoel te gaan. Mogen zijn wie je echt bent en dan ervaar je dat je die schijnveiligheid niet nodig hebt, maar dat deze je juist blokkeert.

Hoe ziet de dag er in grote lijnen uit?
De reis naar binnen begint met een heerlijke stilte-wandeling, volgend door creatieve opdrachten, yoga en coach sessies.
Het belooft een hele fijne dag te worden, want aan het einde van deze dag ben jij ontspannen en een stukje dichter bij jezelf gekomen!

Datum: vrijdag 12 april
Tijdstip: 10 – 16.15 uur
Investering: 90 euro incl. lunch
Locatie: Yoga en zo Aalten – Dijkstraat 44 te Aalten

De yoga les wordt gegeven door Astrid Kempink van Yoga en zo Aalten
Trek makkelijk zittende kleding aan!

Aanmelden:
Mail of bel naar:
info@voelengroeicoaching.nl 06-27086006

Annuleringsvoorwaarden: Bij annuleren tot 1 week voor aanvang van de startdatum van de workshop wordt 50% van de opdracht in rekening gebracht. Bij annuleren nadien ben je de volledige betaling verschuldigd.

Maandag 11 februari 2019 20.00 uur Yoga Nidra

Ontdek de heerlijke ontspanning van Yoga Nidra!

Yoga Nidra is een ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Het is een systematische methode om fysieke, mentale, psychische en emotionele ontspanning teweeg te brengen. Gedurende yoga nidra is je bewustzijn tussen slapen en waken in. Alleen het voelen en luisteren blijft actief.

Yoga Nidra is voor iedereen geschikt die drie kwartier kan blijven liggen op de rug. Uiteraard indien nodig met aanpassingen van kussens of zijligging.